Letectví je v současnosti závislé na fosilních palivech. Cestování letadlem má velký dopad na emise skleníkových plynů v EU. Příkladem je zpáteční let z Lisabonu do New Yorku, který generuje stejné množství emisí jako průměrný člověk v EU, který vytápí svůj dům po celý rok.
Proto se v leteckém odvětví zavádí opatření na podporu používání udržitelných paliv. Dodavatelé leteckých paliv budou postupně zvyšovat podíl udržitelných paliv, jako jsou syntetická paliva nebo pokročilá biopaliva, která distribuují.
Letecké společnosti v rámci EU budou i nadále zahrnuty do systému EU pro obchodování s emisemi, který poskytuje leteckým společnostem finanční pobídky ke snižování emisí . K tomu bude docházet postupným snižováním bezplatných povolenek pro emise uhlíku, což přinutí letecké společnosti, aby přijaly další kroky k omezení emisí.
I pro lety z EU do zbytku světa platí další opatření, a to že letecké společnosti budou povinny kompenzovat své emise podle pravidel definovaných Mezinárodní organizací pro civilní letectví.
V současnosti je letecká doprava jedním z nejvíce znečišťujících sektorů průmyslu. To však neznamená, že se to nemůže změnit.
Iniciativy, jako je podpora udržitelných paliv a kompenzace emisí, jsou kroky, které sníží dopad letectví na životní prostředí. Společnosti budou muset vynaložit úsilí na to, aby se jim podařilo dosáhnout těchto cílů, ale pokud se jim to podaří, EU se může stát vůdčí silou v oblasti trvale udržitelného letectví.
Zdroj: Rada EU