„Fit for 55“ díl 7.–Námořní doprava šetrnější ke klimatu

emise CO2 z námořní dopravy

Nová pravidla pro námořní dopravu budou obsahovat několik klíčových bodů. 


Prvním z nich je stanovení ceny uhlíku, která bude aplikována v této oblasti. 

To znamená, že lodě, které vplouvají do evropských přístavů a váží více než 5 000 tun, ať už jde o nákladní nebo výletní lodě, budou povinny postupně snižovat své emise. Tento postupný proces snižování emisí má dosáhnout určitého cíle do roku 2030 a dále.


Podobně jako letecký průmysl i námořní sektor využívá převážně fosilní paliva. 

Nové právní předpisy se zaměřují na podporu používání udržitelnějších paliv, zejména u největších lodí, které jsou zodpovědné za 90 % všech emisí z námořního odvětví. 

Přestože budou existovat výjimky pro určité typy lodí, jako jsou třeba rybářská plavidla, hlavním cílem je snížení intenzity skleníkových plynů v energetickém procesu používaném loděmi ve srovnání s rokem 2020.


Dalším důležitým aspektem nových pravidel je zajištění dostupnosti přístupu k pobřežním dobíjecím stanicím pro kotvící lodě od roku 2030. 

Toto opatření má za cíl snížit znečištění ovzduší v přístavech, které často leží v blízkosti hustě obydlených oblastí. 

Takovýto přístup k dobíjecím stanicím by měl pomoci minimalizovat negativní dopad námořní dopravy na okolní životní prostředí a zdraví obyvatel v těchto oblastech.

Zdroj: Rada EU

Přejít nahoru