V České republice přibývá čím dál více čerpacích stanic, kde řidiči natankují palivo HVO100. Jedná se o syntetickou alternativu k motorové naftě s až o 90 % nižšími emisemi CO₂.
HVO100, jak se palivo na stojanech nazývá, je vyrobeno výhradně z obnovitelných surovin a je kompatibilní s moderními vznětovými motory bez nutnosti úprav.
HVO je zkratkou pro hydrogenovaný rostlinný olej a jeho výroba vyžaduje méně energie než výroba běžné nafty.
Kromě nižších emisí nabízí HVO i další benefity, jako je vyšší cetanové číslo, dobré chladicí vlastnosti a snadnější skladování.
Výrobce uvádí, že HVO100 je nejudržitelnějším palivem na trhu pro dnešní dieselová vozidla. Snížení emisí CO₂ je až o 90 %, emisí pevných částic a uhlovodíků o 30 %, emisí oxidu uhelnatého o 24 % a oxidů dusíku o 9 %. Uhlíková stopa po spálení tohoto paliva je proto výrazně menší.
HVO je čiré a bez zápachu a neobsahuje biosložku FAME.
Cena HVO100 je však o něco vyšší než běžná nafta. V současnosti ho využívají především dopravci, kteří se zaměřují na udržitelnost.
Pro čerpací stanice je zavedení HVO do nabídky investicí, jelikož je nutné vyčlenit samostatnou nádrž a tankovací pistoli. Doposud se HVO používalo spíše jako příměs do fosilní nafty pro zlepšení vlastností v chladném počasí a snížení emisí.
Širšímu rozšíření HVO brání omezená dostupnost. Tankování čistého HVO je nyní možné na několika desítkách stanic v Beneluxu, Skandinávii, Itálii, Rakousku, Slovensku a nyní i v Česku.
Další rozšíření bude záviset na hlavně na poptávce, ale také na legislativě.
Právě legislativa v mnoha zemích EU toto palivo příliš nepodporuje. Na Slovensku a v Česku podléhá stejné spotřební dani jako fosilní nafta.
EU se zaměřuje spíše na typ pohonu vozidla než na konkrétní palivo a s ním spojené emise.
Dalším problémem je nedostatek surovin pro výrobu HVO, kterými jsou rostlinný olej a živočišný tuk. Kapacita výrobních rafinérií je také omezená.